Taichinhkinhte


Get paid for your opinions! Click on the banner above to join Planet Pulse. Its totally free to sign up, and you can earn UNLIMITED. Find out more by visiting PLANET PULSE.

Search Here for EBooks

thanks

ichoice

Saturday, July 4, 2009

From Good to Great

Good to Great

Fast Company
by Jim Collins
October 2001
Start with 1,435 good companies. Examine their performance over 40 years. Find the 11 companies that became great. Now here's how you can do it too. Lessons on eggs, flywheels, hedgehogs, buses, and other essentials of business that can help you transform your company.

I want to give you a lobotomy about change. I want you to forget everything you’ve ever learned about what it takes to create great results. I want you to realize that nearly all operating prescriptions for creating large-scale corporate change are nothing but myths.

The Myth of the Change Program: This approach comes with the launch event, the tag line, and the cascading activities.

The Myth of the Burning Platform: This one says that change starts only when there’s a crisis that persuades “unmotivated” employees to accept the need for change.

The Myth of Stock Options: Stock options, high salaries, and bonuses are incentives that grease the wheels of change.

The Myth of Fear-Driven Change: The fear of being left behind, the fear of watching others win, the fear of presiding over monumental failure—all are drivers of change, we’re told.

The Myth of Acquisitions: You can buy your way to growth, so it figures that you can buy your way to greatness.

The Myth of Technology-Driven Change: The breakthrough that you’re looking for can be achieved by using technology to leapfrog the competition.

The Myth of Revolution: Big change has to be wrenching, extreme, painful—one big, discontinuous, shattering break.

Wrong. Wrong. Wrong. Wrong. Wrong. Wrong. Totally wrong.




Jim Collins đã đưa ra 7 nguyên tắc xây dựng một công ty vĩ đại:

1. Hãy cố gắng để trở thành một vị lãnh đạo cấp độ 5
Người lãnh đạo ở cấp độ này bắt tay vào công cuộc kinh doanh không phải bằng thành tích cá nhân mà bằng việc đạt được mục tiêu chung cho công ty – tạo dựng một công ty vĩ đại.

2. Hành động theo nguyên tắc: đầu tiên là “ai” …sau đó là “cái gì”
Nghĩa là bất cứ một cuộc cải tổ nào cũng nên được bắt đầu bằng việc tuyển chọn nhân sự để tìm ra đúng người đúng việc và loại bỏ những cá nhân không cần thiết.

3. Hãy biết nhìn thẳng vào sự thật trần trụi, nhưng đừng đánh mất niềm tin vào sự thành công

4. Hãy luôn duy trì khái niệm con nhím
Những người thuộc nhóm “Nhím” nhìn thế giới xung quanh theo cách đơn giản, theo một khái niệm đơn giản và thống nhất, xuyên suốt mọi hoạt động của mình.

5. Tạo dựng môi trường văn hóa công ty với kỷ luật cao
Quan trọng là phải biết tuyển chọn đúng người đúng việc với trách nhiệm và kỷ luật cao. Bạn không cần phải mất thì giờ kiểm soát những người như vậy. Điều này giúp bạn tiết kiệm thời gian và công sức để làm những công việc quan trọng hơn.

6. Hãy xem các công nghệ mới như là bàn đạp để phát triển kinh doanh chứ không nên trông chờ vào nó
Các công ty vĩ đại thường là những đơn vị tiên phong trong việc áp dụng các công nghệ mới và tiên tiến. Tuy nhiên, họ biết cách chọn lựa công nghệ phù hợp và không quá phụ thuộc hay kỳ vọng vào những công nghệ mới đó.

7. Hãy chia sẻ với các cộng sự của mình kể cả những kết quả khiêm tốn nhất
Quá trình chuyển đổi từ “tốt” đến “vĩ đại” là một con đường dài và cam go. Nó giống với việc bạn đang cầm lái một con tàu nặng nề. Ban đầu, con tàu ì ạch chuyển động, nhưng rồi cũng đến lúc con tàu rẽ sóng đi băng băng. Đó là khi tất cả mọi cố gắng và năng lượng bạn bỏ ra sẽ mang lại kết quả tốt đẹp. Và hãy để cho cộng sự của bạn nhìn thấy những nỗ lực nhỏ ấy đã đơm hoa kết trái thế nào.


links

TU_TOT_DEN_VI_DAI_JIM_COLLINS

Good.to.Great.by.Jim.Collins

No comments:

Post a Comment